Assalamualaikum semua~~ :)
Hari ni terdapat sedikit kekecewaan dalam hati yang kudus ini. Apakah dia tidak mampu untuk membesar dan berfikiran matang? Berapa umur kau sekarang?! Aku tak suka betul budak macam kau.. Berubahla, kita nie hidup berdikari bukan ada orang suruhan. Jangan kerana kau, semua orang tak puas hati. Tak perlu nak di cakap sebab kau pun leh tau. Aku bukan apa, cuba tengok diri kau yang da besar nie. Ada ke ko hidup macam kat rumah sana? Ada yang tolong basuh pinggan? Membersihkan rumah? Perlukah disuruh? Suka disuruh?
>> semua ini adalah rasa ketidakpuashatian dalam hati aku!!
dan sekarang berubah ke topic yang lain.
Ianya mengenai konsert jom heboh...
Jadi kenapa ramai sangat yang tengok sedangkan hujan??
apa yang dibanggakan dengan artis2 berbanding diri sendiri?
adakah mereka memberi kita kesihatan?
Ingatla, Harta yang paling berharga ialah KESIHATAN!!
tanpa harta ini, kita tidak berupaya untuk mengumpul segala keperluan disana. Bayangkan jika kita tidak sihat, apa yang mampu kita lakukan? Jangan bila da sakit, seksa, tersepit baru nak berdoa memohon keampunan? Tapi ingat, kita nie insan yang lemah jadi janganla kita melemahkan diri kita dengan menjauhi Dia.. Tanpa ALLAH, siapalah kita..
sekadar untuk berkongsi.. :)
1st day paper
Assalamualaikum...
Rasanya hari ini merupakan hari yang kurang baik bagiku..
Mane taknye, paper Institusi Institusi Islam langsung aku tak dapat jawab sangat..
But, Alhamdulillah atas berkat doa, ada jugakla yang boleh aku jawab..
At least kurang skit rasa gelisah masa menjawab tadi..
lepas nie ada lagi 4 paper lagi.
Institusi Institusi Islam ; 09.00am ~ 11.00am ; 05 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Kalkulus II ; 09.00am ~ 11.00am ; 07 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Teori Litar I ; 02.30pm ~ 04.30pm ; 07 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Teknologi Elektrik ; 03.00pm ~ 05.00pm ; 10 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Micropemprosesan ; 09.00am ~ 11.00am ; 11 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Apepown aku doakan diri aku berjaya dengan cemerlang sem nie, depan dan seterusnya.
Tak lupa juga, kecemerlangan didunia dan kebahagiaan di akhirat.
Rasanya hari ini merupakan hari yang kurang baik bagiku..
Mane taknye, paper Institusi Institusi Islam langsung aku tak dapat jawab sangat..
But, Alhamdulillah atas berkat doa, ada jugakla yang boleh aku jawab..
At least kurang skit rasa gelisah masa menjawab tadi..
lepas nie ada lagi 4 paper lagi.
Kalkulus II ; 09.00am ~ 11.00am ; 07 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Teori Litar I ; 02.30pm ~ 04.30pm ; 07 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Teknologi Elektrik ; 03.00pm ~ 05.00pm ; 10 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Micropemprosesan ; 09.00am ~ 11.00am ; 11 Jun 2011 ; Dewan Ikip 5
Apepown aku doakan diri aku berjaya dengan cemerlang sem nie, depan dan seterusnya.
Tak lupa juga, kecemerlangan didunia dan kebahagiaan di akhirat.
BERATNYA TANGGUNGJAWAB LELAKI ~ ISTIMEWANYA WANITA DI SISI ALLAH SWT
//note ini di copy untuk tatapan umum..
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh.
Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh bapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.
Beratkan?
Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya
Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,
maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,
manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.
Isteri berbuat baik,Pahala dapat kepadanya,
kalau isteri buat benda tak baik,
mcm tak menutup aurat dgn sempurna,
Dosanya di tanggung oleh suami.
Beratkan??
Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.
Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.
HARAM bagi suami bertanyakan pendapatan isteri,
Lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya.
Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.
Suami kena tanggung.
Kalau nk di bayangkan beratnya,
Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.
Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih
Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )
Wanita..- Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.
- Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.
- Saksinya kurang berbanding laki.
- Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.
- Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.
- Talak terletak di tgn suami
- Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.
PERNAHKAH KITA TENGOK SEBALIKNYA??
~Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.
~Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?
itulah bandingannya dgn seorg wanita.
~Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.
~Bukankan ibu adalah seorg wanita?
~Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki,Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya,manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.
~Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak,tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan,malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.
~Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..
~Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat shj :
-Sembahyang lima waktu
-Puasa di bulan Ramadhan
-Mentaati suami
-Menjaga kehormatannya
~Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.
MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..
Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki,tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa,tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman..tapi,ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..
Note : sila copy atau share.. .:)
Manakala dosa gadis bujang di tanggung oleh bapanya.
Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa ank perempuan yg belum berkahwin dan dosa ank lelaki yg belum baligh.
Beratkan?
Hukum menjelaskan ank laki kena tanggungjwb ke atas ibunya
Dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya,
maka berdosa baginya terutama Anak laki yg tua,
manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat pada suaminya.
Isteri berbuat baik,Pahala dapat kepadanya,
kalau isteri buat benda tak baik,
mcm tak menutup aurat dgn sempurna,
Dosanya di tanggung oleh suami.
Beratkan??
Suami kena bg nafkah pada isteri, ni wajib tapi isteri tidak.
Tapi isteri boleh Bantu untk ringankan beban suami.
HARAM bagi suami bertanyakan pendapatan isteri,
Lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya.
Banyak lagi laki, lebih-lebih lagi bila dah bergelar SUAMI.
Suami kena tanggung.
Kalau nk di bayangkan beratnya,
Dosa-dosa yg perlu ditanggung seperti gunung dan semut.
Sebab tu mengikut kajian,nyawa org perempuan lebih
Panjang dari laki. Laki mati cepat sebab dah tak larat nak tanggung dosa yg beratnya (sekadar pendapat sendiri )
Wanita..- Auratnya lebih susah dijaga berbanding laki.
- Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar dari rmh.
- Saksinya kurang berbanding laki.
- Perlu menghadapi ksusahan mgandung dan melahirkan ank.
- Wajib taat kpd suami tapi suami tak perlu taat kpdnya..cume suami la kena consider.
- Talak terletak di tgn suami
- Wanita kurg beribadah kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pd laki.
PERNAHKAH KITA TENGOK SEBALIKNYA??
~Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat.
~Sudah pasti permata tidak akn dibiarkan bersepah-sepah bkn?
itulah bandingannya dgn seorg wanita.
~Wanita perlu taat kpd suami tetapi laki wajib taat kpd ibunya 3kali lebih utama daripada bapanya.
~Bukankan ibu adalah seorg wanita?
~Wanita menerima harta pusaka kurg dari laki,Tapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kpd suaminya,manakala laki perlu menggunakan harta pusaka ituuntk menyara anak-anak dan isteri.
~Wanita perlu bersusah-payah untk mengandung dan melahirkan anak,tapi setiap saat dia di doakan oleh segala haiwan,malaikat, dan seluruh mahluk ALLAH SWT di muka bumi dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.
~Manakala dosanya di ampunkanOleh ALLAH SWT..
~Seorang wanita boleh masuk pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yg di sukainya cukup dgn empat syarat shj :
-Sembahyang lima waktu
-Puasa di bulan Ramadhan
-Mentaati suami
-Menjaga kehormatannya
~Seorang laki perlu pergi berjihad fisabilillah tapi wanita jika taat kpd suaminya serta menunaikan tanggungjawbnya kpd ALLAH SWT akanturut menerima pahala seperti pahala orang berperang Jihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.
MasyaALLAH! Sayangnya ALLAH pada wanita..
Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang laki,tanpa wanita, laki tidak akn wujud di muka bumi ni..tanpa wanita kuat tidak wujud pemimpin yang berwibawa,tanpa wanita tidak wujud lelaki yg beriman..tapi,ingatlah wahai lelaki, wanita itu juga merupakan fitnah dunia..
Note : sila copy atau share.. .:)
Tips2 Modifikasi Motorsikal Yang Dibenarkan dan Tidak dibenarkan
Saman Pakcik Traffik..traffic...: Sila berhenti ke tepi
aku : kenapa??traffic...: ekzos nie bising sangat nieh, mintak lesen memandu dengan kad pengenalan, saya terpaksa saman.
aku : apsal plak nak saman, ekjos racing memang lar bising, saya baru lepas race ni.. on the way balik rumah lar..
traffic : Kalau camtu, boleh tunjukkan lesen perlumbaan encik??
aku : nah.. ni dier...
aku : kenapa??traffic...: ekzos nie bising sangat nieh, mintak lesen memandu dengan kad pengenalan, saya terpaksa saman.
aku : apsal plak nak saman, ekjos racing memang lar bising, saya baru lepas race ni.. on the way balik rumah lar..
traffic : Kalau camtu, boleh tunjukkan lesen perlumbaan encik??
aku : nah.. ni dier...
Traffic : Ambik saman ni...encik boleh jalan...
aku : terima kassseyyyyy........!!!!!!!!!!!
aku : terima kassseyyyyy........!!!!!!!!!!!
2 hari kemudian
Saman Pakcik JPJ plak..
JPJ...: Sila berhenti ke tepi
aku : kenapa??jpj : encik tau apa kesalahan encik?
aku : tak tau.
jpj : nombor encik tu...tak boleh pakai cristal style number plet, salah ni.
aku : minta maaf ler, nanti saya tukar..2 hari lepas
saya baru je lepas kena saman.
jpj : sapa saman?
aku : traffic...
jpj : itu traficcccc...ni jpj lah bengong.
aku : kenapa??jpj : encik tau apa kesalahan encik?
aku : tak tau.
jpj : nombor encik tu...tak boleh pakai cristal style number plet, salah ni.
aku : minta maaf ler, nanti saya tukar..2 hari lepas
saya baru je lepas kena saman.
jpj : sapa saman?
aku : traffic...
jpj : itu traficcccc...ni jpj lah bengong.
jpj : Ambik saman ni...encik boleh jalan...
aku : terima kassseyyyyy........!!!!!!!!!!!!
Ok lah sebagai peringatan pada korang semua kat sini aku listkan modifikasi yang bakal kantol dan tidak dibenarkan oleh Polis Traffic dan JPJ.. hah baca dan ingat yerr... aku : terima kassseyyyyy........!!!!!!!!!!!!
Tip2 Modifikasi Motorsikal Kupcai
Yang Dibenarkan dan Tidak dibenarkan
1.Pemasangan Ekzos
Pemasangan ekzos motorsikal hendaklah ikut spec yang dibenarkan..Tidak boleh ubah suai silancer, atau tabung ekzos..Bunyi ekzos yang bising memekak telinga .terutama skali yang bunyi letup-letup sampai keluar api-api macam nak berperang.ade plak yang pipe dia mencanak mendongak kelangit.. Ade plak sekarang ni modifide masuk ekzos kereta kat motorsikal..Ade plak double ekzos macam superbike tapi kapcai jer.. Tapi kalo nak try pakai jugak..buat ujian di jabatan Alam Sekitar dan pengesahan puspakom..rasanya memang tak leh lepas la..tp ekzos yoshimura made in japan yg mahal tu mungkin bleh lepas, kalau korang boleh dapatkan surat dari Puspakom..Cubalah korang mintak...2.Pemasangan Coverset
Penukaran coverset dibolehkan, diluluskan dan tidak perlu surat kebenaran JPJ.Tetapi Coverset yang ditukar perlulah tidak mengubah ciri-ciri dan bentuk asal motorsikal tersebut..Jangan kita sendiri tengok sampai tak kenal dan cam motorsikal.. jauh sangat lari dari bentuk asal..,kalau nak ikutkan spac warna kena sama dalam geran..kalo standet warna Oren,coverset yang nak tukar tu mesti ada dominan warna oren jugak la..jangan hilang trus warna oren ..3.Pemasangan Footrest
Pemasangan footrest adalah dibenarkan..tak kira la brand RB ke..X1R ke..yoshimura ke..pakai je..tak salah..diluluskan dan tidak perlu dapatkan kebenaran JPJ.Setakat ni rasanyer de masalah rasanya kalau pakai footrest racing ni. polis tak tahan punye. kalau tahan pon maybe dorang nak tengok je kot. ye lahhh diorang jakun sikit tengok benda-benda pelik cam ni...
Pemasangan disc brake belakang adalah dibenarkan..tidak perlu kelulusan JPJ..pastikan disc yang dipakai tidak besar gaban dari size disc belakang 125z. ape-apa pattern pun tak pe..tak kisah lahh.. Cuma mungkin ade keburukan penggunaan modified brake disc ni..kalau modfide pakai disc brek belakang, memang brek belakang susah nak pakai tak berapa cengkam bila brake emergency mesti telajak.tekan-tekan pedal brake pun tak mau berhenti..kadang tu bila tekan melekat sangat plak sampai membuang belakang..
Penggunaan lampu berwarna (contohnya lampu warna biru/hijau/ungu/merah) di bahagian hadapan terutama jenis projector xenon punya..Pasalnyer cahaya dipancar amat silau yang sungguh terang-benderang, yang berwarna putih-pelepah sehingga menyakitkan mata kita itu, itulah kononnya lampu xenon, bila selisih jalan ngan orang guna lampu jenis ni naik pedih mata bila bertentang dengan cahaya lampu jenis ni.Lampu berwarna juga tak dibenarkan termasuk lah pada lampu kecil bawah signal .sila gunakan warna lampu standet mcm lampu besar..hanya lampu merah dibenarkan di bahagian belakang untuk lampu brek.. Lampu signal pula mestilah berwarna oren.Tetapi malangnya, pemandu-pemandu sekarang main pasang saja. Ada kuning, merah, biru dan apa-apa saja lampu yang mereka minati.6.Penggunaan aksesori tambahan
Lain-lain tambahan aksesori tu dibenarkan asalkan tidak mengubah rupa asal dan ciri-ciri bentuk asal motorsikal tersebut.. dan diharapkan tidak membawa kepada merbahaya bila menunggang.. Cuma nak nampak cantik ajer kan...7.Pengubahsuaian Enjin dan CDI
Apa yang anda mahukan? Kuasa? Kelajuan maksimum? Atau keterujaan? Sebarang pengubahsuaian yang boleh menambahkan kelajuan asal ( modified enjin dan bahagian lain) biar lebih power adalah menjadi kesalahan disisi undang-undang JPJ...nanti Tak pasal-pasal kena sita pulak motor. Modifikasi sederhana seperti menukar CDI atau roler motor skuter kepada spesifikasi yang lebih baik supaya motor anda mempunyai kuasa tambahan yang berpatutan.sikit-sikit tu mungkin boleh kut..Tapi setengah tempat.. traffic tak benarkan tukar CDI standert ke CDI lain lahh... Modifikasi berat seperti menukar blok enjin motor anda yang telah rosak kepada blok enjin lebih baik. Ini memerlukan pengesahan dan kelulusan pihak penguasa terutama JPJ. Nombor enjin ketuk lagi lah salah siap kena sita lagi... boleh tidor dalam lokap lagi...
8.Pengubahsuaian Saiz Rim dan Tayar
pengubahsuaian saiz rim dan tayar dibenarkan dengan syarat mengikut had spec yang ditetapkan. maksudnya..jgn la terlalu kecil atau terlalu besar yang mana membahayakan penunggang itu sndiri. Di benarkan menukar rim biasa kepada rim sport atau menukar tayar betiub kepada tayar tanpa tiub...Jangan guna tayar sotong.Kalau tak silap tayar sotong ni dah tidak dibenarkan lagi penggunaannya oleh kerajaan kerana banyak keburukan dari kebaikan .Bayangkanlah di mana kuasa untuk kita membrek dengan tayar sotong?Sedangkan permukaan tayar yang menyentuh jalan amat sedikit sekali.Andai berlaku brek mengejut sudah tentu padah yang akan menimpa.Lagi satu penggunaan tayar bersaiz kecil akan mempercepatkan kehausan pada permukaan tayar yang secara tidak langsung memberi kesan negatif kepada pemanduan kita.Cuma sotong ni adalahh sikit kebaikan: ringan , kecik & tayar putung air dan yang jelas lebih banyak keburukan: mudah pancit & layan corner bulih terbabas terusss pi lungkang...so sapa-sapa yg pakai tyr jenis ni pikirkan-pikir la.
Nombor Plat bukanlah untuk tujuan fancy atau kelihatan cantik.Nombor plat hendaklah dipamerkan di hadapan dan belakang kenderaan bermotor tersebut dalam kedudukan menegak pada plat segi empat, tulisan tak leh rapat-rapat,sampai hampir nak bercantum, tulisan jelas dan terang boleh dibaca.. papan plat hendaklah warna hitam dan tulisan putih.. tidak memantulkan cahaya, tulisan hendaklah dibuat timbul.. lagi satu kalau nombor tulisan tu kalau tanggal, hilang, tercabut atau patah pun boleh kena saman wo...10.Penggunaan side mirror dan cover rantai
Tak ade side mirror kat motorsikal .. terang-terang salah.. Tapi sekarang ni ade yang jenis side mirror boleh lipat-lipat… kalau dah terlipat tak pakai memang ler kena saman, sama mcm tak pakai sidemirror tu. Lagi satu penutup cover rantai kalau tak pasang mesti korang kena saman punya lah.. bahaya kalau tak pakai mau kaki masuk dan tersepit celah rantai...
Kalau ade duit, boleh lah modified ikut daya kreativiti ... Cuma kenalah berpada-pada ..ikut spec yang ditetapkan… karang tak pasal-pasal kena saman..sekarang ni kerap je ada road blok.. suma benda nak cek..
Ada tak pandangan lain... mana lah tau ade bab-bab yang tertinggal..boleh lah korang kongsi ye kat sini
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks...
Segala saranan, pandangan & komen untuk kami teliti dan perbaiki.. Silalah diutuskan di ruangan Chart box atau coloum comment.. Thanks...
uniknya WANITA...buat tatapan LELAKI
1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia
sedang menangis di dalam hatinya.
2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk
menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.
3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita
yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).
4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya
walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.
5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!
6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.
7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan
lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah
buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.
8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk
seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.
9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah
mereka meluahkan isi hati mereka.
10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.
11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya
melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja
ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya
akan tahu berita tersebut.
13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.
14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia
mengenalimu dengan lebih mendalam.
15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia
memang tak berminat denganmu.
16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan
usahamu untuk memikatnya.
17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!
18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih
awal.
19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin
rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.
20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di
sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.
21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang
akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!
22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.
23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka
yang paling cantik.
25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.
26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..
27. Senjata wanita adalah airmata!!
28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau
sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus
hati.Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.
29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak
memikat wanita pandai-pandailah…
30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan
disayangi sepenuh jiwa.
DNA Babi Dalam Bahan Buat Kek & Roti Secret Recipe
ADUAN PILIHAN : DNA Babi Dalam Bahan Buat Kek & Roti Secret Recipe
Kek dan Roti pula, lepas ini apa lagi dapat tahu...
Kadang-kadang aku memang semacam tak paham, rasanya dah hampir semua makanan kat Malaysia ini dah tak selamat dah!
kata jer Malaysia ini negara islam?
tapi persekitaran?
kedai-kedai makan pun banyak yang was-was!
Sikit-sikit buat makanan mesti nak masuk inzim babi ker? DNA babi ker! macam wajib letak pulak dah!
Berikut kenyataan yang dikeluarkan Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011:
Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011 yang diadakan pada 12 Mei 2011 telah memutuskan permohonan Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 ) adalah tidak berjaya berikutan penemuan Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan ( Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder ) yang digunakan syarikat tersebut.
Dua ramuan terbabit ialah ‘Whole Egg Powder’ dan ‘Whole Milk Powder.’
Syarikat tersebut adalah:
Kadang-kadang aku memang semacam tak paham, rasanya dah hampir semua makanan kat Malaysia ini dah tak selamat dah!
kata jer Malaysia ini negara islam?
tapi persekitaran?
kedai-kedai makan pun banyak yang was-was!
Sikit-sikit buat makanan mesti nak masuk inzim babi ker? DNA babi ker! macam wajib letak pulak dah!
Berikut kenyataan yang dikeluarkan Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011:
Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011 yang diadakan pada 12 Mei 2011 telah memutuskan permohonan Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 ) adalah tidak berjaya berikutan penemuan Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan ( Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder ) yang digunakan syarikat tersebut.
Dua ramuan terbabit ialah ‘Whole Egg Powder’ dan ‘Whole Milk Powder.’
Syarikat tersebut adalah:
Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 )
8. | TALENTO BROWNIES CONCENTRATE SECRET RECIPE BRAND: PURATOS -PURATOS MALAYSIA SDN. BHD. | 30/11/2011 | |
9. | TALENTO CAKE CONCENTRATE SECRET RECIPEBRAND: PURATOS -PURATOS MALAYSIA SDN. BHD. | 30/11/2011 |
Justeru, orang ramai dinasihatkan supaya melayari laman web www.halal.gov.my untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai syarikat yang memiliki SPHM.
semua ini saya dapat dari laman blog Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)
Bahaya Sinaran Radioaktif
Bahaya Sinaran Radioaktif
Oleh Prof. Madya Mohd. Isa Abdul Majid
Pusat Racun Negara, USM
SEJAK akhir-akhir ini negara Peranchis dan China berlumba-lumba menguji senjata
nuklear mereka untuk mengetahui sejauh mana kekuatan dan kelebihan senjata tersebut.
Namun kesan selepas ujian tersebut menimbulkan pelbagai kesan negatif ke atas alam
sekitar mahupun manusia.
Bahaya ujian ini jelas dapat dilihat dari peningkatan paras sinaran radioaktif seperti iodin
131 yang terhasil daripada ujian nuklear, seterusnya menjejaskan kesihatan manusia.
Oleh itu adalah sepatutnya kita meningkatkan lagi kesedaran dan ilmu pengetahuan kita
kepada bahaya ujian nuklear yang dijalankan oleh mana-mana pihak.
Pengukuran sinaran radioaktif dilakukan dalam unit metrik yang dikenali segarai gray
(Gy). Satu (1) Gy merujuk kepada tenaga 1 joule yang diserap oleh 1 kg tisu.
Unit yang digunakan sebelum unit gray ialah rad atau rem.
Hubung kait antara unit gray dengan unit rad adalah 1 Gy bersamaan dengan 100 rad atau
100 rem untuk sinar X dan gama.
Alat umum yang digunakan untuk mengukur sinaran radioaktif ialah Pembilang Geiger-
Mueler yang merupakan pengukur kepada pengionan yang berlaku apabila sinaran
radioaktif memasuki alat pengukur.
Kesan sinaran radioaktif ke atas manusia
Sinaran radioaktif boleh menyebabkan molekul di dalam sel-sel hidup terus menjadi ion.
Bentuk ion kemudiannya bertindak balas dengan ataom lain di dalam sel untuk
menghasilkan kerosakan.
Pada dos sinaran yang rendah seperti sinaran radioaktif yang kita terima dari alam sekitar,
sel-sel berupaya memperbaiki kerosakan yang berlaku.
Pada dos sinaran yang tinggi (sehingga 1 gy), sel tidak berupaya memperbaiki kerosakan
sehingga menyebabkan sel-sel mati atau tak normal.
Sel tak normal kemudiannya membahagi untuk membentuk lebih banyak sel-sel lain.
Dalam sesetengah keadaan, salah satu kesan dari pendedahan sinaran radioaktif ialah
risiko untuk mendapatkan penyakit kanser adalah lebih tinggi.
Organ
Pada dos melebihi 1 Gy, sel yang rosak tidak dapat diganti dengan cepat untuk
menyebabkan sesetengah organ seperti saluran penghadaman tidak dapat berfungsi
sepenuhnya.
menyebabkan sesetengah organ seperti saluran penghadaman tidak dapat berfungsi
sepenuhnya.
Apabila keadaan seperti ini terjadi, penyakit yang berlaku dikenali sebagai penyakit
sinaran radioaktif.
Antara gejala penyakit yang dapat diperhatikan dalam penglibatan saluran penghadaman
adalah seperti loya, muntah dan lemah anggota badan yang terhasill akibat saluran
pemakanan tidak dapat berfungsi untuk menyerap sumber pemakanan.
adalah seperti loya, muntah dan lemah anggota badan yang terhasill akibat saluran
pemakanan tidak dapat berfungsi untuk menyerap sumber pemakanan.
Pada dos melebihi 4 Gy pula, fungsi ketahanan badan yang menentang jangkitan akan
terjejas dan kebanyakan mangsa akan mati akibat jangkitan kuman.
Merurut kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat, setiap orang dewasa menerima
sejumlah 0.36 Gy untuk keseluruhan tubuh setiap tahun.
Kebanyakan sinaran radioaktif ini datangnya dari sumber radioaktif yang terdapat di
sekeliling kita.
Sumber sinaran radioaktif latar ini termasuklah sinaran kosmik (sinaran partikel
bertenaga tinggi dan gelombang elektromagnet dari angkasa lepas), sinaran yang
diinduksikan oleh sinaran kosmik (seperti pembentukan C danH di dalam atmosfera oleh
sinaran kosmik) dan sinaran semulajadi yang terdapat di dalam bumi (seperti uranium,
thorium dan radon).
bertenaga tinggi dan gelombang elektromagnet dari angkasa lepas), sinaran yang
diinduksikan oleh sinaran kosmik (seperti pembentukan C danH di dalam atmosfera oleh
sinaran kosmik) dan sinaran semulajadi yang terdapat di dalam bumi (seperti uranium,
thorium dan radon).
Sinaran radioaktif latar ini merupakan lebih kurang 82% dari dos sinaran tahunan yang
diterima oleh manusia.
Kanser merupakan penyakit paling utama berlaku akibat terdedah kepada sinaran
radioaktif.
Untuk kanak-kanak, kanser yang paling cepat berlaku selepas dedahan sinaran radioaktif
yang tinggi ialah leukemia terutama sekali mielositik akut dan kronik.
Dedahan
Biasanya kanser ini muncul antara 2 hingga 4 tahun selepas dedahan dan risiko
kemunculan penyakit akan kekal dalam tempoh masa 10 tahun selepas dedahan pertama.
Selain daripada leukamia, kanser otak dan buah pinggang juga telah dilaporkan apabila
kanak-kanak terdedah kepada sinaran radioaktif yang tinggi.
Untuk orang dewasa, kanser yang kerap berlaku ialah kanser paru-paru, usus, pundi
kencing, tulang dan kulit.
Bagi wanita, kanser buah dada sering dilaporkan. Oleh kerana sinaran radioaktif latar ini
tidak dapat dicegah, maka usaha untuk menghalang sebarang kejadian yang akan
meningkatkan sinaran latar ini seperti ujian-ujian nuklear dan loji-loji nuklear perlu diharamkan.
tidak dapat dicegah, maka usaha untuk menghalang sebarang kejadian yang akan
meningkatkan sinaran latar ini seperti ujian-ujian nuklear dan loji-loji nuklear perlu diharamkan.
Subscribe to:
Posts (Atom)


